El I Sverige är ännu den 7-polig kontaktstandarden vanligast förekommande, men på bl.a. på nyare husvagnar är en 13-polig modell vanlig. Anledningen till att den 13-poliga används är att man i den 7-poliga inte egentligen får plats med alla ledningar man vill ha med. Den kontakt som man på husvagnar vill ha en med ständig batterispänning används ofta på släpkärror för dimljus. Detta är anledningen till att man ofta ser bilsläp med lysade dimljus då dragbilen är kopplad med ständigt +12 volt på samma kontakt.
Elschema 7-polig släpvagnskontakt Tyvärr så finns det ingen riktig standard på kabelfärgerna. Ibland så används 5-ledare som anslutning för 7-polig kontakt. Då byglas utgången för vänster och höger bakljus ihop i släpets kontakt till en ledare och dimljusets anslutning utesluts.
Behöver ni se hur släpvagnskontakten är kopplad hittar ni det nedan.
El I Sverige är ännu den 7-polig kontaktstandarden vanligast förekommande, men på bl.a. på nyare husvagnar är en 13-polig modell vanlig. Anledningen till att den 13-poliga används är att man i den 7-poliga inte egentligen får plats med alla ledningar man vill ha med. Den kontakt som man på husvagnar vill ha en med ständig batterispänning används ofta på släpkärror för dimljus. Detta är anledningen till att man ofta ser bilsläp med lysade dimljus då dragbilen är kopplad med ständigt +12 volt på samma kontakt.
Elschema 7-polig släpvagnskontakt Tyvärr så finns det ingen riktig standard på kabelfärgerna. Ibland så används 5-ledare som anslutning för 7-polig kontakt. Då byglas utgången för vänster och höger bakljus ihop i släpets kontakt till en ledare och dimljusets anslutning utesluts.
Behöver ni se hur släpvagnskontakten är kopplad hittar ni det nedan.